Nya inputs

Input är dagens ord. Har haft studiedag idag och varit i Hässleholm. Där samlades SFI-skolor från nordostliga Skåne. För den som inte vet vad ordet input står för så är det precis det man kallar det som trycks in i en SFI-elev när det gäller språkinlärning. Sen finns det output. Det är det som kommer ur samma elev när den öppnar munnen. (vilken jävla förklaring), Hur som helst så var det en trevlig dag. Mycket av det som föreläsaren berättade om fanns nånstans bak i muskelminnet sen högskolan och som fick en helt ny betydelse nu när jag har praktiserat det i verkligheten.

Det som alltid är himla kul när man är iväg på studiedagar är att träffa andra SFI-lärare och utbyta och jämföra erfarenheter. Tyvärr så brukar det vara den punkten som ligger sist på dagen och oftast ganska kort tid. Det är synd tycker jag, det är ju dom samtalen man lär sig mest på. Det är kul att utbyta tips och ideer och det känns bra att få bekräftat att det man själv gör är bra. När jag började att jobba som SFI-lärare kände jag mej så osäker. Frågade om mycket och förlitade mej på att det som mina äldre och mer erfarna kollegor sade var rätt. Idag kan jag dock se att det jag lärde mej på högskolan är bra och att det jag gör stämmer med det man ska göra. Det känns ju alltid skönt att förlita sig på sig själv. Det gör att man känner sig kompetent. Det är sånt jag måste komma ihåg när jag gör något nytt. Jag blir alltid så himla nervös och osäker när det är nåt nytt på gång. Sen ganska så snart så känner jag att det inte var så farligt och att jag faktiskt kan det jag gör.

I fredags fick jag frågan från min chef om jag vill ha Historia A på komvux nästa läsår. Jag är ju behörig historialärare så det borde väl inte vara några problem. Jag sa ok, men vet att jag kommer att dö av nervosiet innan jag är igång med det. Känner mig lite ringrostig så jag får väl plugga på lite i sommar:)

Det var allt för den här gången....Tjingeling


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0